متاسفانه توسط برخی از فروشندگان سودجو امری خلاف وجدان و انسانیت در هنگام فروش خودرو رخ  میدهد و آن هم دستکاری در کیلومتر واقعی کارکرد خودرو است و با کم کردن آن سعی در گران تر فروختن خودرو نسبت به ارزش واقعی ان را دارند که سبب ضرر و زیان های فراوانی به خریدار میگردد و همچنین هزینه های نگهداری خودرو را بیشتر از حد تصور می  نماید.
تعدادی از باتری سازها قادر به انجام این کار بوده و در قبال دریافت مبلغی اندک (زیر 500 هزار تومان)، اقدام به این کار خلاف می‌نمایند و برای برخی از آن‌ها، این کار حتی یک منبع درآمد مستمر حساب می‌شود.
روش‌های مختلفی برای تشخیص میزان کارکرده خودرو وجود دارد نظیر چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و .... ولیکن باید توجه داشت که تعیین میزان دقیق کارکرد خودرو عملا امکانپذیر نیست. حتی برای خودروهای مجهز به ECU که کارکرد برخی از آن‌ها با دیاگ قابل تشخیص است، روش‌هایی وجود دارد که کارکرد خودرو تغییر داده می‌شود بدون آنکه آب از آب تکان خورده و دیاگ متوجه شود. حال راهکار چیست؟

 

http://www.cartel.ir/hardwrite/data/orginal/19a6f7e8f10277d05d0dcde7ff1039a7ru6o_karkard.jpg

1تشخیص کارکرد واقعی از روی ظاهر خودرو !
در خودروها کارکرد خودرو موجب اثرگذاشتن بر روی ظاهر کلی خودرو از وضعیت کارکرد آن خبر می دهد. می توانید با بررسی اینکه پدال گاز و غربیلک چقد سائیدگی دارند و یا اینکه رادیاتور خودرو و رودری در چه وضعیتی هستند، آن را بررسی کنید که این موضوع تا حد زیادی به تجربه شما در خرید و فروش خودرو بستگی دارد. می‌گردد که البته تمام این موارد به راحتی توسط یک دلال خبره قابل تعویض می‌باشند. اگر خود دستی بر آتش دارید خودتان، در غیر اینصورت با استفاده از کارشناسی خودرو دو مورد را که معمولا توسط دلالان تعویض نمی‌شود، چک نمایید:

    رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالا
    دیسک ترمز برای خودروهای با کارکرد پایین
فواصل موجود در رادیاتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و ... اندکی افزایش می‌یابد و هر چقدر که این فواصل بیشتر باشد نشان از کارکرد بالای خودرو دارد. اگر رادیاتور خودرویی را چک نموده و متوجه فاصله‌های غیرمنطقی گردید باید به احتمال زیاد کیلومترشمار آن دستکاری شده است. شایان ذکر است از آنجا که رادیاتور خودرو تقریبا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می‌گردد، تعویض زودتر آن نیز محل سوال بوده و باید به هنگام خرید خودرو به این موضوع توجه نمود.
چک نمودن دیسک ترمز بیشتر برای خودروهای با کارکرد کم قابل استفاده است. دیسکی که حدودا بالای 60 تا 70 هزار کیلومتر کار کرده است دارای لبه‌های تیزی خواهد بود ولیکن برای کیلومتراژ پایین نظیر 20، 30 و 40 هزار کیلومتر، وجود تیزی در لبه دیسک امری کاملا غیرعادی بوده و حکایت از دستکاری شدن کیلومتراژ خودرو دارد. نکته حایز اهمیت آن است که قبل از لمس دیسک، از خنک بودن آن اطمینان حاصل نمایید.




نمایشگاه آنلاین کارتل